Ännu en äppelpaj

Solen skiner och morgonkaffet blev perfekt, en riktigt bra start på min lördag. Älskar dessa fina höstdagar!
Funderar på att ta en tur till svampskogen senare för att se om trattisarna börjat komma ännu. En macka med stekt svamp skulle inte sitta helt fel till kvällsfikat. :)
Men först tänkte jag tipsa om ännu en äppelpaj. 

 
 
Denna enkla äppelpaj serverad med vaniljsås eller lite vaniljglass blir garanterat en succe till fikat.
 
Äppelpaj                                                                                                           Ugn 200°C

Deg:
4 1/2 dl Vetemjöl
1/2 dl Socker
200 gr Smör
en nypa Vaniljsocker

Fyllning:
5-6 Äpplen
1/2 dl Socker
2 msk Kanel

1. Sätt på ugnen. Tärna smöret och nyp ihop med de torra ingredienserna till en deg. Låt degen vila i kylskåpet ca 30min.

2. Skala och kärna ur äpplena och skär i klyftor. Lägg dem i en bunke tillsammans med kanel och socker och blanda.

3. Ta ut degen ur kylskåpet. Spar en bit deg till locket och tryck ut resten i en smord pajform.

4. Häll i fyllningen i pajformen.

5. Kavla ut resten av degen till avlånga remsor och lägg dem i ett fint flätmönster över äppelfyllningen.

6. Grädda pajen i nedre delen av ugnen i ca 30-35min.

7. Pudra över lite florsocker innan servering och avnjut med en klick vaniljsås eller vaniljglass.
 
 
 
Önskar alla en fin lördag! :)
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Det luktar nybakat!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0