En dag i juni

Inväntar fina vänner för en sen födelsedagsfika i solen.
Tänkte bjuda på en kladdig chokladkaka med jordgubbar och grädde men i brist på fina jordgubbar blev det bara chokladkaka och grädde. Lite irriterad då jag hade tänkt göra en fin dekorering. Men men, ibland blir det inte som man vill...



Men en kladdig chokladkaka blev det i alla fall. Gott att servera med färska bär, grädde eller vaniljglass.

Kladdig chokladkaka

225 gr Smör                               Ugn 175
100 gr Mörk choklad
1 dl Farinsocker 
3 st Ägg
1.5 dl socker 
1 dl Ljus sirap
2.5 dl vetemjöl
1dl kakao
1 krm Salt

1. Smörj och mjöla en springform.

2. Smält smöret, bryt sedan i chokladen och rör tills chokladen smält helt.

3. Blanda farinsocker, ägg, socker och salt i en bunke.
Tillsätt sedan kakaon och mjölet och rör ihop till en klumpfri smet.

4. Häll sist i choklad och smörblandningen och rör till en jämn smet.

5. Häll smeten i formen och grädda mitt i ugnen i ca 35-40 min. 

Min kaka blev väldigt kladdig och jag lät grädda i ca 45min.

När kakan svalnat sikta över lite florsocker.
Servera med grädde eller glass och färska bär.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Det luktar nybakat!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0