2014

Det nya året firades in i sällskap med kära vänner. God mat, lekar och skratt. En bra start på 2014 med andra ord!

Här kan ni skåda kvällens efterrätt, Blåbärs cheesecake.

Cheesecake

Botten                          Ugn: 180 grader
245 gr Digestivekex
100 gr Smör

Fyllning nr 1
450 gr Philadelphiaost 
1,5 dl Socker
200 gr Blåbär
3 st Ägg

Fyllning nr 2
3 dl Créme fraiche
3 msk Socker
1 msk Vaniljsocker 

Smula ner kexen i en bunke. Smält smöret och blanda med kexsmulorna så det blir en smuldeg. 
Tryck ut degen i en springform och grädda mitt i ugnen i ca 5-9 min.

Häll ned ingredienserna till fyllning nr 1 i en matberedare och kör tills det blir en jämn smet. Häll smeten över den gräddade bottnen och grädda i nedre delen av ugnen ytterligare 25-30 min.

Rör ihop ingredienserna till fyllning nr 2 och bred på kakan. Grädda kakan ytterligare 5 min.
Ta ut och låt cheesecaken svalna. 

Ställ kakan kallt några timmar innan servering. Då blir den som godast! Garnera med färska bär och eventuellt en klick grädde.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Det luktar nybakat!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0