Tapas kväll och mini pajer!


Ikväll vart det tapas- och myskväll hemma med familjen. Så himla gott med plockmat! 
Jag bidrog med dessa små söta mini pajer.




Ca 16 mini pajer               Ugn 200grader
Pajdeg:
100gr smör
2dl vetemjöl 
2msk vatten
1krm salt

Fyllning 1:
1 ägg
1dl mjölk
125gr ricottaost
35gr färsk bladspenat
15gr rostade pinjenötter 
1msk hackad färsk basilika
Salt & peppar

Fyllning 2:
1 ägg
1dl mjölk
1-1/2 dl riven prästost 
Salami efter tycke och smak
1dl créme fraiche
Salt & peppar 

Blanda ihop ingredienserna till pajdegen i matberedare eller för hand till en smidig deg.
Tryck ut degen i formarna (jag använde aluminiumformar) och ställ in i kylen medans du gör fyllningarna.

Fyllning 1:
(För 8 pajer)
Vispa ägget och blanda i mjölken.
Hacka pinjenötterna, basilikan och spenaten smått. Rör ner i smeten tillsammans med ricottan.
Smaka av med salt och peppar.
Häll i fyllningen i formarna och grädda sedan i ca 20 min.

Fyllning 2:
(För 8 pajer)
Vispa ägget och blanda i mjölk och créme fraiche.
Skär salamin i bitar och rör ner i smeten tillsammans ned riven ost.
Smaka av med salt och peppar.
Häll smeten i formarna och grädda ca 20min.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Det luktar nybakat!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0