En plåt kommer lastad...

...med superfina kanelbullar!
Blev inspirerad när jag kikade på "Hela Sverige bakar" förra veckan då det bakades bullar. Ville prova någon ny grunddeg istället för den gamla vanliga som står på mjölkpaketen och fastnade för Veronicas bullrecept.
Ändrade dock lite på fyllningen då jag ville ha kanel i mina bullar.
 

Hittade detta recept på degen på recept.nu
 
Grunddeg:                   Ugn: 225 grader
4.5 dl mjölk
180 gr smör
75 gr jäst
21 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver
1.5 krm salt
12 msk sirap 
3 st ägg
Ägg för pensling
 
Fyllning:
100 gr smör
4 msk socker
2 msk kanel
1 msk ströbröd
 
1. Smält smöret och häll i mjölken. Värm till 37 grader, fingervarmt. Smula ner jästen i en bunke och lös upp med lite av den fingervarma mjölk- och smörblandningen. När jästen löst upp häll i resten av vätskan.
 
2. Blanda mjöl, bakpulver och salt. Häll ner i bunken. Tillsätt sirap och äggen.
Arbeta degen i maskin 10 min eller för hand 15min tills du fått en smidig deg.
Täck degen med bakduk och jäs till dubbel storlek, 30-40min.
 
3. När degen jäst klart stjälp upp på mjölat bakbord och kavla ut till en rektangel.
Rör ihop ingredienserna till fyllningen och bred ut jämt över degen.
Rulla ihop degen till en rulle från långsidan och skär i bitar. 
Lägg bullarna på en plåt och låt jäsa ytterligare 30 min.
 
4. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö på pärlsocker. Grädda mitt i ugnen i ca 10 min eller tills de fått en fin gyllenbrun färg.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Det luktar nybakat!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0