Det doftar pepparkaka :)

Nu närmar sig julen med stormsteg! 1 månad kvar och nu tycker jag det är fullt tillåtet att börja skapa julstämning hemma. 
Jag har i alla fall julat till min frukost en aning. Bytt ut den gamla hederliga frukt müslin mot denna goda pepparkaks müsli. :)



Pepparkaks müsli:
3 dl Havregryn 
3 dl Rågflingor
1 dl Sesamfrön
1 dl Solroskärnor 
3/4 dl Pumpakärnor 
1/2 dl Linfrön
1/2 dl Hackade hasselnötter
1/2 tsk Salt
2 1/2 msk Pepparkakskryddor
1/2 dl Rapsolja
1 dl vatten
1/2 dl russin
1/2 dl Katrinplommon (hackade)

Sätt ugnen på 175 grader.
Blanda samman alla torra ingredienser förutom russin, katrinplommon och kryddor i en bunke.
Blanda vatten, rapsolja, salt och kryddor i en skål bredvid. Häll sedan ned vätskan i bunken med gryn och frön och blanda. Knåda gärna in vätskan med händerna.
Häll upp müslin på en bakplåtsklädd plåt och rosta i ugnen i 30 min.
Rör om i blandningen då och då.
När det återstår 5 min blanda i russin och katrinplommon.
Låt müslin kallna innan du lägger den i en lufttät burk.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Det luktar nybakat!


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0